„Bă, Toma, fă-mi parcare! Mi-am luat mașină!”

Gigel de la Buzău și-a luat mașină.

Bucuria i se estompează nițel când ajunge acasă. Parcarea e plină, abia găsește un colțișor în spatele blocului.

Nervos, intră pe facebook și decretează: „Primăria să-mi facă imediat loc de parcare! Ce naiba ? De ce plătesc impozit pe mașină. Auzi, bă, Toma ? Vreau parcare!”

Ce nu i-a spus nimeni lui Gigel

1) Terenul din spatele sau din fața blocului (la stradă) nu-i al lui, iar Gigel nu poate dispune de el (când și cum vrea). De la un metru distanță de bloc terenul e al Primăriei.

2) Primăria (de la Buzău ori de aiurea) n-are nicio obligație să-i facă parcare lui Gigel. Face parcare doar dacă se poate (există bani, teren, nu sunt alte priorități, etc.). La Buzău e totuși o situație fericită, în ultimii ani s-au reamenajat zeci de parcări și încă se lucrează la asta.

3) Impozitul pe mașină n-are nicio treabă cu locul de parcare. Primăriile folosesc banii colectați pentru a mătura străzile, a încălzi iarna școlile, a asfalta străzi, iluminatul public etc. (Exemplu: în cazul impozitului pe locuință, primăria are cumva obligația de a zugrăvi pereții exteriori ai casei, de a repara acoperișul, coșul de fum etc ?)

4) Străzile aparțin și ele primăriei și au fost făcute în primul rând pentru circulat și mai puțin, în unele cazuri deloc, pentru parcat.

Concluzii

1) Pretențiile unora ca primăriile să le facă, imediat, lor, parcări rămân niște pretenții. Cei care nu pot fără au oricând posibilitatea de a achiziționa teren/curte (proprietate personală) unde să-și lase mașina.

2) Sunt cetățeni ai orașului care nu au mașini și sunt mai interesați de trotuare, pietonale, piste de bicicletă și transportul în comun. Investițiile primăriei trebuie să fie echilibrate

3) Proprietarii de mașini sunt mai guralivi și, probabil, mai bine organizați. Dar asta nu înseamnă că lor li se cuvine totul. Est modus in rebus.

4) În orașele civilizate din Europa tendința este să se renunțe mașina personală în favoarea bicicletei/trotinetei (electrice)/transportului în comun. Mulți occidentali au abandonat volanul (confort) pentru ghidon (sănătate și mediu).

Parcare de biciclete în Amsterdam. La începutul anilor 90 Amsterdam era un oraș sufocat de mașini (precum, acum, Buzăul). Oamenii au realizat, în timp, problema și au dat mașina pe bicicletă
Oare cum ar fi arătat acum Amsterdam-ul dacă în locul milioanelor de biciclete din aceste imagini ar fi fost mașini ?

5) Se poate ca articolul de față să nu le convină unora/multora. Dar, ăsta-i adevărul.

6) S-a ales numele Gigel și nu domnul Popescu, pentru că se presupune că domnul Popescu știa toate lucrurile descrise mai sus.

Citește și:

loading...

26 de comentarii la „„Bă, Toma, fă-mi parcare! Mi-am luat mașină!”

  • Da, știm, administrația de obicei nu are obligații față de Gigel, numai Gigel, are întotdeauna obligația de-a plati leafa unor slehte de incompetenți, pe alocuri semianalfabeți ori, mai grav, semiinfractori, respectiv ăștia de mai înainte care n-au nici o obligație față de Gigel.

    Cât privește tendințele din Europa aceea civilizata, te invit să locuiești pe-acolo niste ani buni, sa observi la prima mana tendințe, etc. apoi sa împărtășești și cu noi cum neamțul nu-și cumpără autoturism imediat dupa 12 noaptea când a-mplinit 18 ani.
    Și, Da, in paralel are, de obicei, și bicicleta, pentru că cetățeanul acela chiar are pe unde să meargă cu ea deopotrivă legal și în siguranță, pe orice străduță.

    Răspunde
  • Adevăruri pe jumătate…
    1. Da, intr-un oras asa mic ca Buzaul nu prea ai nevoie de masina, decat in mod exceptional. DAR asta nu inseamna ca nu ai nevoie de loc de parcare, cu masina te duci mai departe pe la tara, la rude, in vacanta, etc., deci locul de parcare nu are legatura cu mersul pe jos prin oras.
    2. Nu au masina numai varstnicii, foarte avansati in varsta. Majoritatea celorlalti au, chiar mai multe.
    Deci problema e la cei cu mai multe masini, ei sunt si cei mai vocali. Aici nu se justifica pretentiile.
    3. E discriminare, ca administratie, ca in anumite zone sa asiguri locuri si in altele nu! Mai ales sa le desfiintezi cu buna stiinta pe cele care care erau si apoi sa zici: asta e.. du -te la Lidl, la Kaufland, descurca-te. Faza asta cu descurcatul aminteste de vremuri f. triste.
    Adevarul e ca soseaua Unirii nu avea nevoie de renovare, ci numai trotuarele. Nu a fost fezabil de la inceput proiectul, tocmai prin desfiintarea parcarilor, dar s-a mers berbeceste inainte…
    Dim pacate, ABIA ĂSTA E ADEVARUL…
    PS Dle reporter, probabil ai pile bune la Urbis pt. parcarea masinilor, din moment ce nu iti faci nicio grija. S-au te deplasezi on teren per pdes pt. documentare la articole?

    Răspunde
    • Am avantajul de a locui la marginea orașului și aici se mai găsesc locuri de parcare la liber. E drept la ceva distanta de bloc. Apoi, Lidl-ul e la 2 minute de minute.

      Răspunde
  • Ati prins de fapt ideea, da? Adio parcari! Nu ne pasa. nu avem obligatii, treaba matale ca vrei sau ai nevoie de masina.

    Răspunde
  • Ia fii atent faza! Gigel vine acasa la 00.00, parcarea cu plata, semi-plina. Lumea prin vacante, mai decedeaza (pana trece anul de contract…), mai o casa de vacanta etc, nu comentam motivele omului pentru care nu sta dracului sa-l ia, zi de zi, acasa in ap. Trotuarele, colturile de bloc, accesul in imobile, pline.
    Alt exemplu, personal:
    CENTRU, blocurile PTTR (taxe locale de buricul targului), 50 (+-2) apartamente + vreo 24 la cele 2 scari cu 4 nivele (acolo au la liber inca, posibil maxim 15 locuri). Invit Redactia sa numere cate locuri de parcare CU PLATA exista marcate.
    Alt exemplu, 2 blocuri a cate 30 ap, 16 locuri la concesiune, fara sa consider blocurile cu 4 nivele care au fost si ele arondate, pe Unirii Sud.
    Toma a dat-o cu mucii grav in fasole si gata!
    Aia e cand umpli partidul de destepti, nimeni nu are un sfat bun. Si din disperarea, pe care o inteleg, de a face ceva in oras, pe langa datoriile morale fata de cei care l-au sustinut, dl primar se avanta aiurea pe niste fente gresite. Mai face si glume de genul ca dansul asculta la oameni. Sa faca consultare publica reala, cu ore, zile si nopti de dezbatere, cu argumente si discutii, ca aia de se numesc consilieri oricum voteaza precum mupets, sunt cantitate neglijabila, cu toata stima. Ii iau pe rand daca e cazul, unul nu stie cum il cheama cu buletinul in mana (exagerez, metafora). Dl primar uita sau se face ca nu pricepe ca dansul e primar DATORITA noua si PENTRU noi. Nu pentru Orban, UE sau ”sa facem frumos!”.

    Răspunde
  • Daca in loc de Gigel foloseai dnul Popescu intelegeam ca vrei sa spui ceva serios, insa asa se vede exact pozitia si respectul fata de cetatean.

    Răspunde
    • Se presupune că domnul Popescu știa lucrurile scrise în articol. Scriitura nu-l vizează pe el, ci pe „Gigel”

      Răspunde
  • Domnule Tereaca, tot articolul dvs se bazeaza pe prezumtia ca voi, buzoienii, trebuie sa fiti niste papagali care sa copieze ce e la altii, fara sa tineti cont de specificul omului sau locului. Va invit in Olanda, daca vreti sa mediatizati mersul cu bicicleta. Ce are Buzaul, si va avea, nu se considera nici macar pista. Nu mai aberati din filme, va rog eu frumos. Dati-mi UN exemplu de oras european cu PIATA de legume in CENTRU!
    Dati-mi un exemplu de oras european care nu are un biznis-center si care a impus trotineta, ca mod de deplasare sanatos!
    Dati-mi un exemplu de oras european care da bani la echipe de sport profesioniste!
    Domnule, dvs realizati ca daca de maine macar 3000 de buzoieni aleg sa se deplaseze la munca, scoala sau centrele comerciale, cu bicileta, iese MACEL?!?

    Răspunde
  • Gigel, din Buzau, sau de aiurea, are doua calitati importante: e CETATEAN si e CONTRIBUABIL. In baza lor poate cere orice. Primarul, din Buzau, sau de aiurea, are DATORIA sa il asculte pe Gigel si sa actioneze in conformitate cu dorintele MAJORITATII. Chiar cand o cerere nu poate fi onorata, primarul are sarcina sa ii explice lui Gigel de ce nu poate indeplini solicitarea lui.

    Răspunde
    • 1) „Gigel poate cere orice!” Pe bune ? Chiar orice ?
      2) Primarul asculta pe toată lumea. Are acel site unde oricine îi poate scrie. Și chiar le raspunde personal (inclusiv pe facebook). Nu știu să mai fie primar de municipiu din România care să facă asta.
      3) Primarul actionează se pare in conformitate cu dorintele majorității din moment ce a obtinut si va obtine scoruri de peste 50%.
      4) Încercările dvs. de punere a actualului primar într-o situație nefastă și neadevărată vă rog să le postați în alte locuri.

      Răspunde
  • OK, să zicem că renunțăm dracului la mașini, aceste devoratoare de bani (carburant, întreținere, taxe, loc de parcare, etc), ceea ce este practic imposibil, dar utopic vorbind, o facem și gata. Ne vorbim cu toții în urbea asta obosită și, strâns uniți în jurul partidului și al conducătorului său local, ne radiem cu toții rablele sau limuzinele, după caz și ne apucăm voios de pedalat, de mers la pas, de luat autobuzul, trenul, avionul sau orice altceva ce ne-ar ajuta la deplasare. Ce vom face, sau ce se va întâmpla cu toate aceste mașini, pe care le abandonăm în mod voit? Unde să le ducem, cine să ni le ia pe toate și ce să facă cu ele?
    Da, de bun simț ar fi faptul să deținem doar o singură mașină, de familie sau de apartament și asta să aibă doar câțiva ani vechime, cel mult… Dar și din partea primăriei ar fi atunci, tot de bun simț să facă pe dracu-n patru și să asigure apartamentelor dintr-un bloc, câte un loc de parcare, sau măcar pentru 80% din numărul acestora, considerând că nu toți locatarii au posibilitatea sau dorința de a deține un autoturism. Pentru deplasările în interiorul urbei avem într-adevăr la dispoziție o multitudine de posibilități, plecând de la mersul pe role, trotinete și biciclete, până la transportul în comun, la care fie vorba între noi, ar trebui umblat puțin la standardele sale, dar probabil că în timp se rezolvă și asta. Totul ține de gradul de civilizație ți de orgoliul fiecăruia dintre noi. Dar încă sunt destui indivizi care văd în a deține o mașină, doar nevoia de afirmare, nu-i văd adevărata utilitate, aceea de a te deplasa dintr-un punct în altul, ci mai degrabă de a se etala cu diferite modele scumpe și care n-ar concepe nici în ruptul capului să renunțe la astfel de plăceri, pentru a deveni simplu pieton, laolaltă cu pulimea de rând sau de a se înghesui în vreun oarecare autobuz, fie el electric sau nu, cu toți „sărakii”.
    Ar trebui să încercăm și noi să acceptăm că „mersul pe jos face piciorul frumos”, și chiar la deplasările spre locul unde ne desfășurăm activitatea aducătoare de venituri necesare traiului de zi cu zi, sau a diverselor profituri, după caz, să ne unim mai mulți și să folosim, prin rotație, autoturismele personale.
    Dacă s-ar îndeplini aceste condiții, poate am mai avea o șansă să revenim la acea normalitate de dinainte, dacă nu, ne cam merităm soarta!

    Răspunde
  • Bună seara! Nu vreau sa intru in polemici cu nimeni!!!
    Opinia mea: platesc impozit la primăria Buzău pe 1,2,3 sau 9 auto proprii??? De ce??? Nu pt a beneficia de ceva pt ele???
    Rovigneta pt ce este??? Nu pt a beneficia de drumuri?
    In Buzau se știe ca cel mai mult beneficiază cei din rural de locurile de parcare! Nu am nimic cu ei, doar ca toma le a pus la dispoziție transbus. Pe tava chiar, si ei nu vor. Dar el se ambiționează si tot asa…
    In fine…
    App
    Atâta timp cat platesc impozit pt auto, mi ss pare normal sa mi se creeze (si nu contra cost) loc de parcare.
    Firmele de ce beneficiază??? Zi reportere.

    Răspunde
  • Într-un oraș pe care îl străbați în jumătate de oră pe jos, toată lumea se plânge că nu are mașină la scară. Locurile de parcare ar trebui să fie la marginea orașului, nu pe toate străzile și străduțele, sau, cum le place unor „cocalari”, pe trecerile de pietoni (nu sunt puține cazuri). În loc să investească în amenajarea parcărilor, Primăria ar trebui să investească în sistemul de transport în comun. Majoritatea autobuzelor sunt mizerabile, frecvența nu este ofertantă, iar cu 10 autobuze electrice nu se face primăvară. Eu sunt adeptul mersului pe jos, chiar dacă sunt șofer și am autoturism. Nu văd sensul de a ne deplasa cu mașina pentru 2-3 km, să îmbâcsim orașul cu noxe, zgomot de motor și claxoane nervoase. Taxa pentru un loc de parcare în interiorul orașului ar trebui să fie mai mare, nu glume de genul 150-200 de lei/an. Cine își permite să dea 8 lei/litrul de combustibil, trebuie să își permită să dea 2-3000 de lei/an ca să își parcheze mașina la fereastră. Orașul ăsta e plin de snobi și de fuduli, niște frustrați care vor doar drepturi și eludarea responsabilităților. Puteți să vă supărați, să înjurați cât vreți, asta este realitatea.

    Răspunde
  • Tereaca, nu ti-e jena sa spui ca „primarul asculta pe toata lumea. Are acel site unde oricine ii poate scrie” ??
    Primarul nu asculta pe si de nimeni, el e cel mai destept si stie el. Asa-si imagineaza, evident, ca-n realitate omu’ nu stie nimic despre nimic.
    Cat despre mizeria aia de „site”, acolo e partidul comunist la greu. Ori il lauzi pe faraon, ori te blocheaza cateii de la „ai ti”.
    Hai, las-o-ncolo de vrajeala, c-a-nceput sa macane. Toma e un mic dictator.

    Răspunde
  • In Olanda, in anumite orase, au interzis reclamele la produse din carne. In Germania, unele compexuri rezidentiale au anuntat ca vor bloca temperatura iarna la 17 grade. Cine a zis ca aceste tari inca mai sunt civilizate? Nu, nu mai sunt, au ajuns niste lagare infecte unde o sa stai in frig si o sa mananci gandaci, asa s-a dat ordinul, tot de catre niste conducatori cu iluzii providentiale, de salvatori.

    Răspunde
  • Dl Toma nu trebuie sa faca parcari, daca nu se impun. Dar oare stie el cate masini, apartamente, spatii libere si care e fluxul zilnic de oameni prin oras, ca sa IMPUNA lucruri? Faptul ca tergiverseaza receptia lucrarilor si ca ia in considerare acum, dupa ce a creat problema, sa faca parcari, nu-ti dau dreptate ca a facut bine ce a facut pana acum.
    Trebuie sa fie nebun careva sa creada ca cei care criticam o facem din alte motive decat ca ne dorim ce e mai bine pentru noi, si poate si ptr dansul. Cumva la serviciu suntem laudati zilnic ca ne facem treaba bine, pentru care suntem platiti si unde singuri am ales sa ne angajam? Nu, pentru ca asta se asteapta de la noi, in schimb se atrage atentia acolo unde gresim, pentru a nu o mai face. Cine persista si ignora… o face pe propria-i raspundere.
    ___
    De ce a fost nevoie de inoportunarea a doua benzi, pe Unirii, cu acele scuaruri, cand se puteau monta popisori reflectorizanti (ca-n Buc, nu e vis), pentru a delimita zona unica? Autobuzele circula doar pe Unirii, in Buzau, ca sa spui ca se justifica o banda unica pentru a mentine orarul cat mai stabil? Daca e atat de simplu de mers pe jos in oras (daca ai sub 50 de ani si mergi doar cu manile in buzunar), de ce l-am impanzit cu autobuze? Nu toate ideile din UE sunt perfecte, nici macar bune, de ce refuzam sa gandim si sa le luam precum legi dumnezeiesti? Unde mai e civilizarea spre care suntem dirijati, daca in mintea administratiei si a redactiei exista ideea ca dupa 5 ani putem sa facem o romaneasca si sa nu mai respectam scopul initial al acestei lucrari, DACA e perfecta asa?
    Aceste discutii ar trebui sa aiba loc periodic, cu dl primar de fata, fara prejudecati si fara pasiuni inutile, dar cum nu pare sa aiba capacitatea de acceptare foarte mare, ne multumim ca avem locuri de expresie la liber, ca aici. Eu unul, multumesc!

    Răspunde
  • Sa mergeți dumneavoastră domnule Tereaca împreună cu primarul la Kaufland la cumpărături cu Pegasu’!!! Eu merg cu mașina, clar? Afara sunt piste de biciclete și pe bretelele principale și pe alternative! La noi în sat sunt doar în parcuri și pe doua artere principale(Industriilor și Unirii). Vrem parcări de care or fi ele (terestre,etajate,subterane) sa facă de care or fi!! Eu trebuie sa.mi parchez shareta,clar!! Eu cotizez la stat ca să mi se ofere soluții!Și nu.l mai gâdilat atât la oua pe domnul Toma, ca nu a făcut ceva extraordinar…a făcut exact ce trebuie sa facă un primar adică sa muncească pentru ca să.si primească leafa!!! Noi ăștia,Gigeii, s.ar putea sa ne supărăm și sa nu.l mai susținem pe nea Toma!!Ați înțeles domnule Tereaca…..altfel vine vântul schimbării iar dumneavoastră o sa fiți în opoziție!!!!

    Răspunde
  • Gigel, tăticu, nu știai ca rasa umana e în plina dezvoltare numeric ? ia spune-mi tu dacă toți gigeii care nu au masina încă și-ar lua toți de unde dracu atâta spațiu sa asiguri loc de parcare la toți ?

    Răspunde
  • Citeam acum mai bine de 20 de ani că în Japonia nu poți cumpăra mașină dacă nu dovedești că ai loc de parcare.
    Prin urmare, se creează locuri de parcare și apoi se vând mașini. Gândire japoneză sau normala?
    Oferta trebuie corelată cu cererea. Investitorii privați sau autorității locale construiesc parcări și vor avea clienți.
    Numai că la noi nu s-a făcut nimic și șoferii vor parcări gratis. Iar licitații pe locuri puține cu cerere mare duce la explozia prețurilor.
    Cât despre chestii utile, parcările au mulți susținători, mult mai mulți decât briz-brizurile gen avion, locomotiva, moară, etc…

    Răspunde
  • Orasul nu e construit in asa fel incat sa acopere nr.mare de masini din oras care e in crestere alarmanta pentru urmatorii ani,cel mai bine ca oamenii sa nu-si mai cumpere masini,sa mai foloseasca si mijloacele de transport in comun.

    Răspunde
  • Dacă s-ar face o consultare publică ce ar alege lumea: câteva milioane euro pentru câteva echipe de sport sau parcări și dotarea spitalelor?
    Care este interesul public?
    Cât privește scorul primarului, el se explică mai degrabă prin absența opoziției reale, prin muțenia presei

    Răspunde
  • @narcis
    „licitații…duce”. Bravo!
    „parcările au mulți susținători, mult mai mulți decât briz-brizurile gen avion, locomotiva, moară”
    Sigur, deci cum facem? Parcare în locul unde locomotiva, sau avionul?
    Sau n-ai, de fapt, nicio idee, dar hai să fim contra…

    Răspunde
  • @cristi ești o oaie….iar io sunt Gigel care cere soluții…..parcări de care or fi ele…aeriene,subacvatice.. de care plm o fi dar eu trebuie sa parchez shareta cristinel…iar dacă tu îl iei în gura pe Toma..atunci,dar doar atunci, ești un libidinos

    Răspunde
  • In oras in unele situatii se poate circula si fara masina si totusi multi dintre noi o fac DAR din moment ce nu se suplimenteaza locurile de parcare nu le desfiinta si pe cele existente ex: Unirii, Frasinet (unde in loc de parcul ăla se putea extinde strada si langa se putea face o parcare imensa).Locurile de parcare stau multe din ele libere ma refer la cele platite deoarece locuitorii sunt plecati in diferite locuri unii se intorc in 1-2 zile, altii la 1-2 saptamani .Primarul este asezat sa ne reprezinte interesele si un interes major este locul de parcare deoarece noi nu cumparam masina sa mergem doar in oras.

    Răspunde
  • @George Dumitru, nici macar. Pista de pe Industriilor este un fiasco, nu este gata, si strada mai este si plina de maidanezi. In Buzau pur si simplu nu sunt conditii pentru mersul cu bicicleta.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.