Toma: „La toamnă înființăm la Buzău primele trei clase. Grădiniță + școală”
Noutate pentru sistemul de învățământ din Buzău.
Primar C-tin Toma: „La toamnă vom înființa la Buzău primele trei grupe de grădiniță și primele trei clase pe modelul de învățare finlandez, considerat cel mai bun din lume. Vom beneficia în mod direct de sprijinul ambasadei Finlandei în România. Doamna ambasador a și venit la Buzău”
Primăria Buzău a finanțat documentarea în Finlanda pentru 6 directori de grădinițe și un grup de învățători.
În Finlanda nu se pune accentul pe vârfuri, ba dimpotrivă, prioritară e săltarea celor mai slabi. Cei mai buni elevi sunt implicați de către cadrele didactice în ajutorarea celor rămași în urmă. Este stimulat lucrul în echipă, nu individualitatea.
Și totuși elevii finlandezi sunt cei mai buni din lume
Finlanda se prezintă cu rezultate extrem de bune în mod constant la examenele Programului de Evaluare Internațională a Studenților (PISA), la matematică, citire și științe. Conform experților în educație – Finlanda, o națiune altfel mică de doar 5,5 milioane de oameni, asigură în mod consecvent primele 5 locuri la fiecare categorie. A devenit astfel vârful educațional din Europa și unul dintre cele mai puternice din lume. (Singapore, Japonia și Coreea de Sud sunt, de asemenea, concurenți puternici).
Concurență pentru un post de profesor și învățător
În Finlanda există o concurență acerbă pentru ocuparea unui post de cadru didactic. Pot exista și 40 de candidați astfel că întotdeauna poate fi ales cel mai bun. Exemplu: 2.300 de cereri pentru 120 de locuri la programul de formare a personalului didactic primar la Univ. din Helsinki în 2012. Pe de altă parte, profesorii sunt plătiți și priviți în societate precum un medic sau un judecător.
Un sistem de învăţământ care nu suprasolicită copilul
Sistemul este foarte puţin încorsetat de reguli şi norme. Elevii şi profesorii se adresează unii altora folosind prenumele. Temele pentru acasă nu ocupă mai mult de o jumătate de oră, elevii nu au uniforme, nu au societăţi sau clase/grupuri de excelenţă, nu sunt într-o relaţie de subordonare faţă de profesori, nu sună clopoţelul de intrare, sunt foarte puţine teste obligatorii şi standardizate, admiterea la facultate nu este o dramă nici pentru tineri, nici pentru părinţii lor.
Ce zic finlandezii despre școala românească
Programele şcolare sunt deosebit de încărcate şi lipsite de viziune. Nu se accentuează formarea capacităţilor şi abilităţilor practice, nu este concentrat pe competenţele necesare dezvoltării personale şi economiei cunoaşterii. Managementul unităţilor şcolare este politizat excesiv, inerţia sistemului este uriaşă. Resursa umană în România îmbătrâneşte (cu o medie de vârstă de 42 de ani), iar calitatea prestaţiei este adesea slabă.
Elevul finlandez
Şi totuşi, chiar şi în Finlanda cei mai rebeli dintre elevi îşi vopsesc părul în nuanţe uimitoare. Şi ei ascultă hip-hop. Şi ei petrec ore întregi pe internet sau în faţa televizorului – unde programele în limbi străine sunt subtitrate în finlandeză şi nu dublate, ceea ce contribuie la învăţarea limbilor străine. Cei mai mulţi dintre elevii finlandezi au deja capacităţi de lectură în limba engleză, nu atât pentru că sunt obligaţi de şcoală, cât pentru că se străduiesc, de pildă, să citească ultimul volum din Harry Potter mai întâi în engleză.
Mai multe despre sitemul de învățământ finlandez puteți citi AICI.
Citește și:
Extraordinar, exact ce era nevoie. Dupa generalizarea managementului kaizen, cu consecinte deosebite asupra plusvalorii la societatile subordonate primariei, modelul finlandez din invatamantul buzoian va eclipsa chiar si reforma facuta de Spiru Haret…..chiar daca vor fi carcotasi ,care vor spune ca nu este decat o noua sifonare de bani publici, in interes de grup…….
Cât costă acest moft ca să nu zic altfel ? Va fi recunoscut de Ministerul Educației? Nu credeti ca e o altă aberatie plătită cu bani buni de buzoieni? Pentru mofturile unei doamne viceprimar care s-a întors cu coada intre picioare din străinătate trebuie să plătim noi ? Spuneti – ne ” eminentele ” sistemului finlandez față de cel românesc așa cum e el….
Ce nu se spune este faptul ca Finlanda are o societate extrem de omogena, cu oameni civilizati si cu potential mare atunci cand ajung la scoala. Cand ei spun „ramasi in urma”, se refera la copii de nota 5-6 in loc de nota 9 sau 10.
Pe de alta parte, noi avem o societate eterogena, cu multi copii din familii de cocalari, ciordaci, copii facuti la betie, care au potential genetic extrem de redus si cu etape ale dezvoltarii ratate din familie. La noi cand spunem „copii ramasi in urma”, de obicei e vorba de copii cu semi-retard si caracter distrus deja din cauza fondului genetic si al educatiei din familie.
In concluzie, va fi in mare parte un esec. Nu vom reusi sa facem nimic sau mai nimic pentru cei cu probleme si in acelasi timp vom distruge copiii cu potential crescut.
Felicitari si directorilor cozi de topor pentru initiativa! Ori nu stiti ca Finlanda nu e Romania, ori va faceti ca nu stiti, dar va plac fondurile si excursiile in afara. As merge pe a 2-a varianta, cred.
Si ca sa demonstrez ca e o aberatie, sa ne gandim la Japonia, tara cu GDP pe cap de locuitor asemanator, dar cu economie totala mult mai puternica. Ei au abordarea fix inversa, fara excese de individualitate, accentul pe munca, incurajarea varfurilor. Ei cum reusesc asa, cu strategie complet pe dos? Tineti seama ca japonezii au si resurse naturale mult mai putine ca finlandezii, care-s plini de paduri si minereuri.
Deci, nu conteaza asa mult tipul de invatamant, pot fi tipuri opuse care duc la un rezultat bun. Conteaza de fapt materia prima, adica oamenii. Un pui de cocalar nu va intelege ce e libertatea si expresia individualitatii, va intelege ca are ocazia sa faca circ, sa deranjeze, pentru ca asa e predispus genetic si asa a vazut acasa. Deci rezultatul va fi inhibarea si mai puternica a celor cu bun simt si civilizati si ocazia elementelor nocive sa se exprime.
Poate ca domnul Toma si inteleptii sai sfatuitori,se gandesc sa implementeze acest model finlandez al scolii ,in cartierul Simileasca.Ca acolo sunt numai varfurile inteligentei scolare in…..ciordit,huliganism,……Si astfel o sa avem de unde alege in viitorul apropiat ,viitorii politicieni,judecatori,manageri,…….Si poate ca scoala ar trebui sa se numeasca „Fane Spoitoru,Duduienii,etc.”………Domnule Toma,chiar nu vrei sa faci nimic serios si bun pentru comunitatea pe care o……… „pastoresti”?
Omului asta ii place sa cheltuiasca banii nostrii la nebunie 🙂