Au revenit motocicletele. Coşmarul celor sensibili la zgomot. Poliţiştii nu pot face (mai) nimic
„Domnule primar luati masuri cu acesti motociclisti care merg pe strada si fac o galagie de nedescris in special noaptea pe Bd.Unirii! Se face cald si vom dormi cu geamurile deschise, dar se mai trezeste cite un motociclist să trezească tot cartierul. Le place pe unirii noaptea pentru ca e strada mare si au loc! Mai sunt si unii care nu au toba si care la fel merg noaptea si fac galagie!” |
E primul mesaj postat pe domnuleprimar.ro din noul sezon. Vor urma şi altele, precum în anii trecuţi. Cetăţenii sensibili la zgomot vor fi deranjaţi, unii enervaţi, câţiva vor sesiza autorităţile, dar măsuri nu se vor lua. Ca de obicei, vor câştiga motocicliştii, care pe seară şi în weekend îşi vor tura motoarele pe bulevardele şi străzile mai largi din municipiu. Distracţia a început deja, în timp ce autorităţile se fac că nu aud. Fie nu există o legislaţie riguroasă, fie sonometrele sunt prea scumpe, iar instituţiile abilitate n-au bani, fie n-are cine aplica legea pentru că nu sunt specialişti sau, pur şi simplu, învinge lenea.
Conform OMS 536 nivelul de zgomot maxim admis în casă, ziua, este de 35 dB. În exteriorul locuinţei (se măsoară la 3 m de peretele exterior al locuinţei dvs) nivelul admis trebuie să fie mai mic sau egal cu 50 dB. Noaptea, limitele maxim admise pentru nivelul de zgomot se reduc cu 10 dB. Sunt permisi:
-
max 40 dB afară;
-
max 25 dB în casă;
Acest ordin ar putea fi aplicat de inspectorii Gărzii de Mediu. Dar, la Buzău, aceştia sunt prea puţini, nu au sonometre în dotare – e drept, nici nu vor să aibă – iar o acţiune comună cu Poliţia Rutieră depăşeşte încă limita imaginaţiei.
Ar mai exista o soluţie, practicată în ţările civilizate, şi chiar în câteva oraşe din vestul României, unde interesul cetăţeanului primează. Ca domnii consilieri locali să emită o hotărâre prin care să copieze ordinul Ministerului Sănătăţii de mai sus şi să-l roage apoi pe primarul C-tin Toma să le cumpere niscai sonometre poliţiştilor locali, fie de la mediu, fie de la circulaţie.
Dar ştim cu toţii, Buzăul nu este un oraş civilizat. Aici se aplică principiul „las-o bă, că merge aşa”.
La decolare, un avion cu reacţie produce 140 decibeli. Dacă stai ceva timp în jurul unui asemenea motor există pericolul de a rămâne surd. O motocicletă sport care goneşte noaptea pe Bd Bălcescu cu 100 km/h produce 110 decibeli, la 8.000 de turaţii/minut. La acest nivel al zgomotului, specialiştii spun că te afli între pragul greu suportabil (100 db) şi pragul durerii (120 db). Altfel spus, zgomotul ajunge să te doară, nu mai e vorba de simplul fapt că te enervezi.
La 3.000 de ture, zgomotul unei motociclete nu depăşeşte 70 db. E ca şi cum cineva ar vorbi un pic mai tare în preajma ta. La 7.000 de ture, nu poţi suporta zgomotul mai mult de 3-4 secunde. Sonometrul înregistrează 102 db. La 11.000 de turaţii, geamurile din apropiere tremură, iar undele sonore parcă te izbesc peste faţă, peste mâini şi picioare.
Un motor care produce 110 db în loc de 54 db, cât ar fi legal, trece fără probleme inspecţia tehnică (ITP) pentru că zgomotul nu reprezintă un criteriu de evaluare. Deci, un motociclist poate scula noaptea un cartier întreg pentru că poliţiştii rutierişti nu pot interzice circulaţia pe drumurile publice a unui vehicul care are ITP-ul în regulă. Cel mult, poliţiştii ar putea să-l amendeze dacă îl surprind depăşind viteza maximă admisă.
Ion Marin, fost şef IPJ Buzău: „Când am fost eu şef la IPJ s-au aplicat amenzi motocicliştilor. I-am încadrat la deranjarea liniştii publice. Unii dintre ei s-au mai potolit, o vreme”
Auraş Tereacă